Sider

fredag den 12. april 2013

Mytteri,drab og st Petri Kirche !!

Ja, så er de allesammen sat ind på myheritage siden,til alles interesse ;o)
Bekræftelsen på slægtsskabet mellem dem fandt jeg ved et lykkeligt tilfælde i Nygårds sedler. Tak NS !!
Der står ganske enkelt vedr,Claus Edvard Ermandinger " som var broder til Hans Henrik E. i København "
 sådan, så var det jo klar besked. Det næste var så at finde perlestikkerens 1.hustru, og der var jeg heldig at finde en anden slægtstavle på myheritage (Madsen) som netop havde en Birgitte Ermandinger der var datter af vores egen Henning( Perlestikker) Ermandinger. Der fik jeg hustru no 1 `s navn: Cecilie Hansdatter Juul som døde i 1678. så måtte Hans henrik jo være af samme kuld som de to andre brødre,da han er født i 1682, VOILA ?! Muligvis endnu flere søskende som jeg endnu ikke har styr på .
der er iøvrigt en meget gribende og dramatisk detalje ved den yngre broder Frederik Kristoffer. Jeg fandt den via NS.

 cit:   Ermandinger Frederik Kristoffer, søn af perlestikker Hennng Ermandinger 1682 gik han som dreng hos guvernør Jørgen Iversen(Dybbel) til vestindien med det skib, hvorpå der blev revolution(mytteri),hvorved han senere formenes at være omkommet.  Rigsarkivet 12 feb 1698. cit  slut

 tænk at en ung skibsdreng ,af vores slægt  var med -offer der ! jeg har endnu ikke hans fødselsdata ,så vi kender ikke den nøjagtige alder,men der ingen tvivl om at en skibsdreng var meget ung .
Guvernør Iversen ,hans gravide hustru og barn, samt de hollandske officerer, blev også dræbt og kastet overbord i den engelske kanal.

af yderligere nyt  er et DIS forum tip om en Louis Bobe bog :" Die Deutsche st.Petri Gemeinde" hvori der skulle være en oversigt bl.a over Henning Ermandinger og hans familie. Den har jeg fluks bestilt fra Kbh. og afventer mail eller sms om hvornår den er til afhentning på Viborg Bibl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar