Sider

tirsdag den 25. januar 2011

stadig Peder Troelsen Volsgaard

Bikser stadig med Peder Troelsen Wolsgaard, fæstebonde-sønnen fra Snejbjerg, der bliver koffedie skipper fra København. Og blir far til vores egen velkendte Troels Wolsgaard ,skipper i Stubbekøbing. Det er ham der samler sand på stranden og sælger det til forretningerne i byen, for at grundlægge sin "skibsredervirksomhed". familiens" american dream" ;o)  Slægtforsker -mastodonten A.Feldborg, fortæller at det gods ,den unge mand smutter fra er Herningsholm i 1764, og der sidder jeg !!! overvejer osse lægdsruller for at få mere styr på bevægelserne i familien. Skal lige have undersøgt hvornår de ældste ruller er fra ??

4 kommentarer:

  1. Hej, 2 af mine børnebørn stammer fra Peder Troelsen i Volsgaard, født ca. 1692. Er det den samme fæstebonde vi taler om?

    Min eks-svigersøns far var søn af en Hilda Fløe Jensen, som var datter af Peder Fløe Jensen, som i 1930 udgav en slægtsbog om Gaardfæstere i Volsgaard i Snejbjerg Sogn, Peder Troelsen og hans søn Troels Pedersen Volsgaard og hustru Johanne Gregersdatters efterkommere".

    Har du selv denne bog?

    Jeg har en kopi af den, men har fået den af en person i slægten, så hvis du er interesseret, må du kontakte ham selv. Jeg skal gerne maile dig hans kontaktoplysninger, hvis det skal være.

    SvarSlet
  2. PS: Min e-mail-adresse er: cyber@virturama.dk

    SvarSlet
  3. Jo det er da godt nok den samme familie.Spændende! Jeg lånte for ca 1 år siden slægtsbogen via Viborg bibliotek, og fik skrevet en del af. Desværre fik jeg ikke svar på hvorfor/hvordan/hvornår sønnen Peder Troelsen f.1754 (på dette tidspunkt den ældste af sønnerne) stikker til søs. Måske kan det hænge sammen med stavnsbåndets ophævelse og bondereformerne ? Han blir far til min tipoldefar Troels Petersen Wolsgaard ,som fødes i København.

    SvarSlet
  4. Det er en spændende historie, som jeg vil være glad for at høre mere om, hvis du finder ud af noget. Jeg skal nok sige til, hvis jeg selv finder noget på ham undervejs i min forskning i grenen. Ja man må jo i hvert fald sige, at han skaber sig et noget anderledes liv end slægtens på hjemegnen :-) Der må have været noget særligt gods i fyren.

    SvarSlet