Sider

onsdag den 2. februar 2011

Agnes von Rosen

Der har været en del spænding omkring Per`s ane Peter Johnson, og det har jo fyldt en god del .Herligt ! Takket være Ulrikke von Rosen(via facebook) har jeg fået at vide at Agnes faktisk får en del børn på Vännberga i Skåne. og ikke bare Erik som jeg har troet i lang tid.  Der kommer Ove i 1892, året efter brylluppet som det sig hører og bør,Gerda i1893,Hermann 1894, Ebba 1896 og sluttelig Erik i 1897. allesammen børnebørn til Gotharmine Claudine Wolsgaard, som besøger dem i april 1899 og får lungebetændelse og dør. Hvorefter hun bliver bragt hjem til Nykøbing Falster ,hvor hun begraves ved siden af sin ægtemand Carl Emil Wolsgaard, der gik ned med sit skib  18 feb,. 1864.  Om hende skal iøvrigt nævnes at ,da hun blev enke som meget ung, med 3 småbørn,hvoraf hun mistede den ene (drengen) allerede om efteråret 1864,hvorefter hun og Anne Marie og Agnes (på hhv. 2 og ½ år)  med hjælp og støtte fra sine to svigerinder:Tante Trine og Tante Jane, opdrog sine småpiger,og købte et ledvogterhus på den nyligt anlagte togbane til Gedser (C.F. Tigthen s projekt i ca. 1878-80).. Hun var en gæv kone, pigen og skipperdatteren fra Marstal. Af slægten  Hermansen Gothardt. Dem som figurerer i  omskrevet form,i Carsten Jensens roman.Ulrikke har sendt mig links til von Rosen familiens optegnelser, og det er jeg jo rigtig glad for. Jeg må se at få lidt mere held med søgningen i de svenske databaser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar